Har du aktivert BankID-app eller BankID på mobil og tenker at du ikke trenger brikken din lenger? Brikken er fremdeles aktiv, så ta vare på den. Du kan nemlig trenge den når:
- Du får nytt SIM-kort.
Da må BankID på mobil reaktiveres i nettbanken, og du trenger brikken til å logge deg inn.
- BankID på mobil sperres.
Hvis din BankID på mobil har blitt sperret og må re-aktiveres (f.eks. du har tastet PIN feil 3 ganger), gjøres dette enkelt i nettbanken under innstillinger – aktiver BankID på mobil. I dette tilfellet må du bruke brikken til å logge deg inn i nettbanken.
-
Du skal signere eDokumenter.
I de tilfeller du ikke kan signere med BankID på mobil må du bruke brikken, så husk å ha den og passordet ditt lett tilgjengelig hvis du for eksempel skal signere lånedokumenter.
Vi minner deg om at BankID sperres av sikkerhetsmessige grunner om du ikke bruker BankID-brikken på to år. Du vil da motta melding fra banken med påminnelse om å aktivere BankID 60 dager i forveien. Vi anbefaler deg å logge inn i nettbanken med BankID-brikken innen to år og aktiver BankID. Går du over tidsperioden sperres BankID og du må kontakte banken.
Husk:
- Kodebrikken er personlig. Legg den på et trygt sted. Legg passordet et annet sted!
- Oppgi aldri din personlige kode eller passord, til verken andre familiemedlemmer, eller til bank eller politi
- Kontakt banken din så fort som mulig hvis du mister eller blir frastjålet kodebrikken
Opplever du en feilmelding når du logger deg inn med BankID?
I mange tilfeller kan du løse dette selv og slippe å kontakte banken. Sjekk gjerne denne listen om en feilmelding skulle oppstå